Kapcsolódjunk bábosan! 

 

A bábos mesés kreatív foglalkozás 1,5-4 éveseknek szóló, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által a 219 620 lajstromszámon védjegyzett baba-mama foglalkozás. Létrehozta és megálmodta Babos Eszter, a Babos Bábos Társulat ( www.babostarsulat.hu ) alapítója. Az ország bármely területén ugyanazt a minőségi, értékes együttlétet nyújtja a baba-mama pároknak mindenhol. Felépítését tekintve három részre osztható:

  • bábismerkedő: sok ismert mondókával, dallal kísért interaktív bábjáték a babák között,
  • mesetorna: ahol egy akadálypálya segítségével végigjárjuk a “főhösök” útját, vagyis mászunk, hempergünk, bukfencezünk…mindezek mellett mondókázva, énekelve közös baba-mama játékokra is sor kerül, ahol az összetartozás élményét mélyítjük el.
  • maszatolás/kézműveskedés: ahol festünk, tépünk, gyúrunk, és kipróbálunk mindent, aminek előkészítése otthon sokkal tovább tart, mint maga az alkotás


A három rész között mindig van egy pihenő, amíg az anyukák szusszannak egyet, a babák buborékokat kergetnek.


A bábos mesekuckó teljesen a kisgyerekek igényeire épül. Azt a három dolgot nyújtja a gyerekeknek és a szülőknek, amire a legjobban szükségük van. Ez pedig a mese, a mozgás, és az alkotás öröme, az Én kifejezése


Mit fejleszt?
Gyakran teszik fel azt a kérdést a szülők, hogy „Miért jó a bábos mesekuckó?” „Mit fejleszt?”. Mert hát ugye azt már tudjuk, hogy a mai világunkban ami nem fejleszt valamit kimondva, az már nem is képvisel értéket.
Régen ösztönösen tudták, hogy mi mindenre jó a mese:

  • választ ad a felmerülő kérdésekre
  • neveltek, tanítottak vele
  • gyógyították a szívet, lelket
  • a minket körülvevő mindenség megtanítására használták
  • erőt adtak vele a gyenge napokon
  • és gyengédséget az erőseken
  • megnevettetek és megtréfáltak általa
  • elaltattak és ébresztettek vele
  • probléma helyzeteket oldottak meg vele.


Minderre ma is alkalmas a mese és a bábjáték! Hogy hogyan is mondják ezt manapság? Íme: megpróbáltam összeszedni én is, mi mindent is fejleszt ez a bábos mesekuckó foglalkozás.


A foglalkozás kerete, felépítésének ismétlődése, ritmusa biztonságot ad a gyermeknek, tudja mikor mire számíthat. Ez a megszokás segíthet kialakítani a helyes napirendet, példát ad neki a napok ritmikusságára.


A mese hat a gyermek egész személyiségfejlődésére. A mesébe ágyazott mondóka, vers ritmikussága biztonságérzetet ad neki, segíti a beszédfejlődésben. Ez a ritmikusság aztán visszaköszön az olvasásnál, a helyes szótagolásnál… no de ne szaladjunk ennyire előre.


A bábos mese, vagyis az, hogy nem csak hallja, hanem látja is, vizuális mintákat ad neki. Fejleszti esztétikai érzéket, fogékonyságát az igényességre. Azzal pedig, hogy egy egy állatkát más és más anyagból lát megvalósulni a különböző mesékben, kreativitását és logikai készségét is fejleszti.


A mesében használt mondókák, versek, hangutánzó, hangfestő szavak szintén pozitívan hatnak a beszédfejlődésre. A bábok mögé bújva, egy szerepet felvéve a dadogás is könnyebben kezelhető.


A bábok kipróbálásakor kézügyességük finomodik, szociális érzékenységük fejlődik, kommunikációs sablonokat sajátítanak el.


A mesetorna által hatunk a nagymozgásokra, és miközben fantáziájukat is megmozgatják. A mesetornának óriási személyiségfejlesztő hatása van, hiszen egyre bátrabban járják be a főhősök útját. Nagyon fontos számukra a pozitív visszajelzés, a megerősítés.


A pihentető résznél egymás iránti türelmük, figyelmük van igénybe véve.


A kézművességnél a finommotorikájuk, anyagismeretük, eszközhasználatuk mind - mind fejlődik.

 

Miben különbözik a bölcsikben, családi napközikben, vagy akár az óvodákban a Bábos Mesekuckó a baba-mama foglalkozásoktól?

  1. Az intézményekben jellemzően csak a bábos mesét visszük, melynek időtartama függ a gyermekek életkorától, általában 20-25 perc bábos mese sok-sok dallal, mondókával. Óvodásoknál akár 30 perc is lehet. 
  2.  Igény esetén ezt kiegészítheti egy (vagy két) választott foglalkozásrész. 1:Zene-bona: mikor közösen újra elénekeljük a mesében elhangzott dalokat, mondókákat. Vagy: 2. Kézmüveskedés: mely a látott meséhez kapcsolódik. Ehhez mindenképp kérjük a pedagógusok segítségét.
  3.  Kérés esetén akár csak elviszünk egy általunk összeállított kreatív foglalkozástervezetet, és azt a hét folyamán bármikor önálló tempóban elkészíthetik a gyerekek.
  4.  A bábos mesék ünnepkörökhöz, évszakokhoz, jeles eseményekhez kapcsolódnak, de volt már arra is példa, hogy előre egyeztettünk a bölcsikkel, ovikkal, hogy épp milyen témát dolgoznak fel, és ahhoz vittünk mesét.

Továbbra is várjuk intézmények jelentkezését akár kétheti, vagy havi rendszeresség? bábos mesekuckóra a babosmesekucko@gmail.com email címen.

Írta: Babos Eszter (csak a forrás megjelölésével idézhető!)